3. Aanwijzing vast contactpersoon bij Belastingdienst in financieel onoverzichtelijke situaties

Mevrouw X valt onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en heeft diverse schulden openstaan bij de Belastingdienst. Voor de vorderingen die buiten de schuldsanering vallen treft X een betalingsregeling. X raakt het overzicht kwijt als er diverse overboekingen van bedragen plaatsvinden en klaagt bij de Nationale ombudsman over onvoldoende duidelijkheid. De Nationale ombudsman stelt vast dat de problemen deels zijn ontstaan door de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst. Het verwerken van betalingen, correcties en dergelijke gebeurt geheel geautomatiseerd en ook brieven met bijvoorbeeld betalingsverzoeken worden automatisch verzonden. Daarnaast ging het ook zeker niet om een standaardsituatie. Het is van belang dat de Belastingdienst maatwerk biedt. De Nationale ombudsman beveelt aan om in situaties als deze een vaste contactpersoon aan te wijzen aan de burger zelf of bijvoorbeeld diens bewindvoerder.