8. De fiscaal dienstverlener en integriteit: kantoor verwaarloost administratie
Integriteit is een belangrijk onderwerp voor fiscaal dienstverleners. Dit kwam naar voren tijdens de Intermediairdagen 2017. U treft hieronder een casus aan die is gebaseerd op de praktijkervaringen van een anonieme fiscaal dienstverlener.
De casus
Fiscaal dienstverlener X vertelt aan een belastingambtenaar dat hij worstelt met een integriteitsprobleem. Hij heeft onlangs een aantal intakegesprekken gevoerd met ontevreden klanten van belastingadvieskantoor Y. Zij verklaren onafhankelijk van elkaar dat de eigenaar van dat kantoor onjuiste belastingaangiften indient voor zijn klanten en dat hij de administratie van zijn cliënten in ernstige mate verwaarloost. Ook de kwaliteit van Y’s belastingadviezen zou ernstig te wensen overlaten.
De ontevreden klanten vertellen X dat Y met betrekking tot de administratie en belastingaangiften van hun onderneming:
Primaire bescheiden (al dan niet bewust) zoekmaakt. Het vermoeden bestaat dat hij deze bescheiden in andere klantadministraties opnieuw onrechtmatig gebruikt.
Bewust geen computerboekhouding voert.
De omzetbelastingpositie bepaalt aan de hand van nagenoeg onleesbare penaantekeningen op een kladbriefje.
De kleineondernemersregeling in veel gevallen ten onrechte toepast.
Ten onrechte nihilaangiften OB indient.
De telefoon bijna nooit opneemt en e-mails doorgaans niet beantwoordt.
Privékosten ten onrechte opvoert als bedrijfskosten.
Bewust omzet verzwijgt.
Het OB-tarief bewust onjuist toepast.
X overlegt diverse voorbeelden (kopieën van onjuiste aangiften OB en IB) van onjuist aangiftegedrag van Y. Hij geeft daarbij aan dat diverse ontevreden klanten van Y bij hem aankloppen met het verzoek om zo spoedig mogelijk schoon schip te maken. Zij wensen maximaal aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en dat is niet (meer) mogelijk via Y.
De Belastingdienst heeft bij sommige klanten van Y reeds een boekenonderzoek aangekondigd. Y is hiervan op de hoogte. Bij andere klanten is nog geen aankondigingsbrief op de deurmat gevallen, maar zij vrezen dat ook zij niet buiten schot blijven. X is van plan om de administratie van alle via Y toegestroomde klanten opnieuw op te gaan zetten en daarna alsnog de juiste aangiften bij de Belastingdienst in te dienen.
Vertrouwelijke behandeling van melding
X hecht veel waarde aan een vertrouwelijke behandeling van zijn melding en vraagt de belastingambtenaar om daar rekening mee te houden. Het is voor hem psychologisch een heel grote stap geweest om openheid van zaken te geven richting de Belastingdienst. Hij kan de civiel- en fiscaalrechtelijke consequenties van zijn handelen namelijk niet geheel overzien. Zo is hij bijvoorbeeld bang dat de ogenschijnlijk niet betrouwbare Y hem aansprakelijk zal gaan stellen of gaat intimideren op grond van inkomensderving, omdat hij in de ogen van Y veel klanten heeft afgepakt.
De Belastingdienst
De inspecteur zal de melding van X vertrouwelijk behandelen. De uitkomsten van een eventueel in te stellen boekenonderzoek verwoordt hij in een controlerapport. Als de feiten en omstandigheden daartoe aanleiding geven, bestaat de mogelijkheid dat de inspecteur Y uitnodigt voor een gesprek. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan bepaalt de inspecteur welke vervolgacties in zijn ogen nodig zijn.
Tot slot
X is zichtbaar opgelucht dat hij zijn verhaal heeft gedaan bij de ambtenaar van de Belastingdienst. Hij vertelt dat hij met de situatie écht in zijn maag zat en dat hij de gevolgen niet kon overzien. Na het gesprek met de belastingambtenaar heeft hij het gevoel dat hij met een gerust hart kan beginnen aan het opzetten en inrichten van de administratie van zijn nieuwe klanten. In het vervolg weet hij wat hem te doen staat.