6. Btw aangifte wordt eenvoudiger en veiliger

Btw-aangifte doen wordt eenvoudiger en nog veiliger. Btw-zaken regelen kan nu op 3 manieren: via een fiscaal dienstverlener, met administratiesoftware of in Mijn Belastingdienst Zakelijk.

De Belastingdienst neemt afscheid van het ‘oude portaal’, waarbij ondernemers hun btw-zaken zelf konden regelen. Voor de btw-aangiften over 2022 en later kan uw klant kiezen hoe hij aangifte doet:

  • via u
  • met administratiesoftware
  • in Mijn Belastingdienst Zakelijk

Rechtspersonen die zelf aangifte doen, zoals bv’s, moeten de digitale sleutel eHerkenning gebruiken. Eenmanszaken kunnen nog steeds inloggen met DigiD. Het oude portaal blijft voorlopig beschikbaar voor ondernemers die bijvoorbeeld geen eHerkenning kunnen aanvragen.

Compensatie kosten eHerkenning

Het aanvragen van eHerkenning is niet gratis. Maar ondernemers die alleen eHerkenning nodig hebben voor hun belastingaangifte kunnen de kosten terugkrijgen. De compensatie krijgen ondernemers alleen als zij het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel aanschaffen. Een compensatie aanvragen kan via de internetsite van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Koppeling met Belastingdienst

Uw klant kan voor de btw-aangifte een manier kiezen die het beste bij hem past. Gebeurt dat met administratiesoftware, dan is het belangrijk dat de software een rechtstreekse koppeling heeft met de Belastingdienst. Software met Standard Business Reporting (SBR) is handig. SBR is de nationale standaard voor het digitaal uitwisselen van zakelijke gegevens. Die kunnen zo eenvoudig en snel verwerkt worden door banken en overheden, zoals de Belastingdienst.

Meer informatie

Hoe uw klant kan overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk leest u op belastingdienst.nl in Stap snel over en doe tijdig aangifte.

Bron: over-ons.belastingdienst.nl