2. Hoofdlijnen Autobrief II

Verlaging motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenvoertuigen met gemiddeld 2%; dit wordt mede mogelijk gemaakt door een verhoging van de MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s.
Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment worden minder zwaar belast.
Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
Verlaging van de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) geleidelijk tot 2020 met gemiddeld 12%.
Stapsgewijze vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van vier naar twee.
Behoud van de fiscale stimulering van nulemissievoertuigen.
Vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen.
Dit heeft de volgende gevolgen:
Nulemissie-auto’s....
- blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 4 tot een catalogusprijs van € 50.000;
- behouden de vrijstelling in de MRB;
- behouden de vrijstelling in de BPM.
Plugin hybride auto’s....
- worden in de bijtelling stapsgewijs meer en meer als reguliere auto’s behandeld;
- worden in de MRB en de BPM ook meer en meer als reguliere auto’s behandeld.
Reguliere auto’s....
- worden bij aanschaf minder zwaar belast, vooral als het zuinige auto’s betreft;
- krijgen een lager bijtellingspercentage (van 25 naar 22);
- worden in de MRB iets goedkoper door een lagere MRB, met uitzondering van de meest vervuilende dieselauto’s.