3. Minder motorrijtuigenbelasting betalen?

Ook rond de motorrijtuigenbelasting gaat het één en ander veranderen. Het kabinet wil de wegenbelasting voor alle voertuigen met 2 procent verlagen (uitgezonderd voor verouderde diesels). Dit komt neer op een verlaging van gemiddeld 10 euro per auto per jaar.

Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Maar de fiscale voordelen voor hybrides zullen tussen 2017 en 2020 worden afgebouwd. Hou bij de plannen van uw cliënten over aanschaf, of de vervanging van huidige voertuig(en), rekening met deze maatregelen.

2. Inperking bijtellingscategorieën

Leaserijders hebben momenteel te maken met vijf bijtellingspercentages.
Volgend jaar wordt dat al teruggebracht naar vier. Vanaf 2017 zullen de meeste zakelijk rijders het hoge bijtellingstarief van 22 procent moeten betalen.
Alleen volledig elektrische auto’s vallen dan nog onder de lage bijtelling van 4 procent.

Deze voorwaarden gelden voor iedere leaserijder die vanaf 2017 een nieuw contract afsluit. Bestaande contracten worden nageleefd. Voor zakelijke rijders kan het dus verstandig zijn om in 2015 of in 2016 nieuwe leasecontracten af te sluiten.

Let op!
De lage bijtelling van 4 procent geldt alleen over de eerste €50.000 van de aanschafwaarde. De rest van de aankoopprijs valt alsnog onder het hoge tarief, wat het zakelijk rijden in bijvoorbeeld een Tesla duurder maakt.

1. Autospecial / wijzigingen autobelastingen / opinie

In juni 2015 is de Autobrief II met de autobelastingplannen voor 2017 tot en met 2020 uitgekomen.
Voor ondernemers met een eigen wagenpark of zakelijk leasers kan het zijn dat er interessante veranderingen aan komen waarmee de komende jaren rekening gehouden moet worden. Veranderingen die mogelijk kunnen leiden tot besparing op woon- werkverkeer. Check dus samen met uw cliënten nog voor het einde van het jaar of u voor hen (belasting)voordelen kunt behalen. In de volgende 6 items gaan wij hier nader op in. In het laatste item treft u een fiscale opinie aan. Deze is geschreven door Felix Peppelenbosch, hoofdredacteur Fiscanet, en gaat over het volgende onderwerp:

"Nederland heeft € 6 miljard ingezet voor iets wat per saldo een verslechtering is. Daarom worden we door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitgelachen. Een paar autofabrikanten lachen mee, maar het klimaat huilt."
Dit zei staatssecretaris Wiebes (Financiën) tijdens het debat in de Tweede Kamer over zijn 'Autobrief II.'
De problemen met de BPM zijn groot.

  • 1
  • 2