3. Wet aanpak schijnconstructies: uitleg over verplichtingen inzake de WML

Vanaf 1 januari 2016 worden de bepalingen van de Wet aanpak schijnconstructies (WAS) die van invloed zijn op de specificatie van de loonstrook en de betaling van het wettelijk minimumloon van kracht. In deze notitie van het ministerie van SZW wordt meer duidelijkheid gegeven op een aantal vragen die in de praktijk kunnen voorkomen. 
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2015/09/29/wet-aanpak-schijnconstructies-uitleg-over-verplichtingen-inzake-de-wml

 

2. Collectief verzekeren tegen kosten loondoorbetaling

De regels over loondoorbetaling bij ziekte gaan voor kleine bedrijven op de schop. Het kabinet werkt aan de mogelijkheid om de kosten van het tweede ziektejaar collectief te verzekeren.

Dat blijkt uit een brief van minister Asscher van Sociale Zaken aan de Tweede Kamer.
Nu nog moeten alle werkgevers het loon van hun zieke werknemer maximaal twee jaar doorbetalen. Met name voor kleine bedrijven is het financiële risico daarom groot.
Zij zouden daarom minder snel werknemers in vaste dienst aannemen.


Asscher wil het mogelijk maken dat kleine werkgevers, met maximaal tien werknemers, ervoor kunnen kiezen zich bij uitkeringsinstantie UWV te verzekeren tegen de kosten.
Het UWV betaalt dan het tweede jaar loon. Die kosten worden gefinancierd door premies van werkgevers. Daarnaast stelt Asscher 20 miljoen euro beschikbaar.
Tegen persbureau ANP spreekt Asscher de verwachting uit dat 80 procent van de kleine werkgevers van de collectieve regeling gebruik maakt.


De aanpassing moet nog in wetgeving gegoten worden en zou op zijn vroegst in 2017 in werking kunnen treden.

1. Zzp-rapport: weinig nieuws onder de zon

Er verandert niets aan de regels voor zzp’ers. De zelfstandigenaftrek blijft bestaan en er komen geen verplichte verzekeringen tegen bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.
Dat blijkt uit de kabinetsreactie op een ambtelijk onderzoek naar de positie van zelfstandigen, waar lang naar was uitgekeken.


Minister Asscher van Sociale Zaken, die eerder pleitte voor extra bescherming voor zzp’ers, stuurde de reactie vrijdag 2 oktober 2015 naar de Tweede Kamer.
In het rapport wordt aanbevolen de verschillen in belastingdruk tussen werknemers en zzp’ers te verkleinen. Het kabinet onderschrijft die lijn maar stelt de besluitvorming uit. Asscher schrijft dat ‘op langere termijn het grote verschil dat in de institutionele behandeling van zzp’ers en werknemers is ontstaan, dient te worden verkleind’.


Het kabinet benadrukt het belang van de aanpak van schijnconstructies. De lagere belastingdruk voor zelfstandigen maakt het nu aantrekkelijk voor werkenden om als zzp’er aan de slag te gaan en voor werkgevers om van hun diensten gebruik te maken.
‘Voorkomen dient te worden dat dit leidt tot keuzes die gedreven worden door instituties in plaats van door gezamenlijke wensen van werkenden en werk- en opdrachtgevers; en daarmee tot schijnzelfstandigheid,’ aldus het kabinet.


Toch komt het kabinet ook hierbij niet tot concrete, nieuwe maatregelen.
In de brief wordt slechts verwezen naar de Wet aanpak schijnconstructies en het voorstel voor de Wet deregulering arbeidsrelaties, oftewel de nieuwe VAR (Verklaring arbeidsrelatie). Wel kondigt Asscher een beperking van de loondoorbetalingsplicht aan voor kleine werkgevers. Dit moet het werkgeverschap aantrekkelijker maken.


Wat betreft de sociale bescherming zet het kabinet voorlopig in op onderzoek en zachte maatregelen. Zo wordt verwezen naar de ‘Nationale pensioendialoog’, waarbij ‘op meer fundamentele wijze’ de positie van zzp’ers tegen het licht wordt gehouden.
Ook komt er een voorlichtingscampagne over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Slechts een derde van de zelfstandigen heeft nu zo’n verzekering.

  • 1
  • 2