1. Afspraak met Tweede Kamer over planning Digitale Post

De Belastingdienst digitaliseert de komende jaren stap voor stap het berichtenverkeer. Eind 2015 is het eerste bericht volledig digitaal verstuurd, namelijk de berekening voorschot toeslag(en).
Op 17 december 2015 is in de Tweede Kamer bepaald dat zij in mei 2016 wordt geïnformeerd of het opportuun is om onder bepaalde criteria definitieve beschikkingen alleen nog digitaal te versturen. Dan wordt bekend wanneer in 2016 de definitieve berekening toeslag(en) als tweede bericht volledig digitaal gaat.
De Belastingdienst verstuurt allerlei soorten berichten. Een bericht verstuurt de Belastingdienst pas volledig digitaal na een periode van twee jaar waarin berichten zowel digitaal als per post zijn verstuurd. Dat is al gebeurd met het bericht over de berekening van het voorschot. En de definitieve berekening toeslag(en) volgt die lijn.
Iets verder in de tijd is het derde bericht gepland. Het gaat om de uitnodiging tot het doen van aangifte inkomstenbelasting die mensen sinds 2015 zowel op papier als digitaal ontvangen. Dit betekent dat dit bericht in 2017 in beeld komt om volledig digitaal te versturen.