5. Verslag algemeen overleg over autogerelateerde belastingen

Op 13 februari 2019 vond een algemeen overleg van de vaste commissie van Financiën met de staatssecretaris van Financiën plaats over de evaluatie van de autobrief II.

Parallelimport in relatie tot BPM
Het huidige toezichtsregime van steekproefsgewijze controle achteraf met hertaxaties wordt per 1 januari 2020 vervangen door een taxatie voordat de auto de weg opgaat, waarbij niet alleen een technische keuring plaatsvindt maar tevens een waardebepaling inclusief belasting.

Elektrische auto
Het stimuleren van elektrisch rijden is een speerpunt van het kabinet. Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Het fiscale stimuleringsbeleid is daarop gericht. De maatregelen die de richting van de regering voor ogen staan zijn de maatregelen die in het ontwerp Klimaatakkoord staan. Na de doorrekening door het CPB zal de regering besluiten welke maatregelen in welk tempo zullen worden genomen, waarbij de doelmatigheid en doeltreffendheid voorop staan. Er zijn met betrekking tot de elektrische auto meerdere doelstellingen, namelijk verlagen van CO2 uitstoot en het stimuleren van de markt voor elektrische auto’s. De huidige fiscale stimulering van elektrische auto’s heeft een maximum van de aanschafwaarde van 50.000 euro. In het ontwerp Klimaatakkoord is er een verschuiving van de zakelijke naar de particuliere rijders. Het carbon tax model waarop de maatregelen gebaseerd worden is gevalideerd, maar zal als in de praktijk de gedragseffecten anders uitpakken, aangepast worden. De staatssecretaris is niet bereid tot een second opinion van de Algemene Rekenkamer over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de maatregelen m.b.t. de auto over de afgelopen twee jaar en de volgende twee jaar. Hij is zelf de eerste die de doelmatig- en doeltreffendheid kritisch zal volgen. Hij is bereid een overzicht voor de burger te maken over alle autobelastingen die er zijn.

Niet verlengen teruggaveregeling LNG
Bij gebruik van fossiel LNG wegen de kosten van de teruggaafregeling, zeker als rekening wordt gehouden met de derving van het verschil tussen de dieselaccijns en LNG-accijns, niet op tegen de milieubaten. Daarom heeft het kabinet besloten de huidige teruggaafregeling niet te verlengen. Bij bioLNG vallen de milieubaten significant hoger uit. Het Rijk (EZK & IenW) heeft voor het ontwikkelen van bioLNG dit jaar een convenant afgesloten met de sector. De inzet van bioLNG is belangrijk om de doelen van het Klimaatakkoord te halen. Wat betreft het stimuleren van de ontwikkeling van bioLNG is het kabinet van mening dat dit moet worden bezien bij de uitwerking van het Klimaatakkoord.

Massaal bezwaar aangaande de btw-correctie voor het privégebruik van een zakelijke auto
Ondanks het feit dat er wettelijke termijnen zijn om bezwaar te maken is de staatssecretaris bereid om te kijken of hij nog iets aan de indientermijn te doen.